Ciasto drożdżowe z truskawkami i kruszonką

Ciasto drożdżowe to jedno z najpopularniejszych polskich ciast. Nasza drożdżowa baba została przywieziona do Francji wraz z królem Stanisławem Leszczyńskiem, który w pierwszej połowie XVIII w. był księciem Lotaryngii. Tak wpłynęliśmy na powstanie tradycyjnej i obecnie wszystkim znanym brioche. Babka drożdżowa szczególnie przygotowywana jest na Wielkanoc, jednak dla mnie jest to ciasto, które smakuje wyśmienicie w każdym momencie roku, a dzięki uniwersalności możesz przygotować je z wieloma dodatkami. Jak byłam dzieckiem moją ulubioną wersją był kakaowiec. Moja Babcia rozwałkowywała ciasto drożdżowe, kładła kawałki masła, sypała cukrem i opruszała kakao, zwijała w ślimaka i piekła. Teraz ciasto drożdżowe uwielbiam ze wszystkim, a ulubiony kakaowiec stał się bardzo świątecznym przysmakiem. 
Kiedyś wydawało mi się, że przygotowanie ciasta drożdżowego jest bardzo trudne, tak to zapamiętałam kiedy asystowałam swojej Babci. Przygotowania zaczynała dzień wcześniej, od rana dom był przygotowany perfekcyjnie a w całej kuchni były rozstawione naczynia z zaczynem. Był to wtedy dla mnie magiczny rytuał w wyniku, którego powstawało przepyszne ciasto. Teraz przygotowuję ciasto drożdżowe jako szybkie i sprawdzone ciasto. Przepis na ciasto drożdżowe naprawdę nie jest skomplikowany. 
Dziś przedstawiam bardzo letnią wersję ciasta drożdżowego. Idealnie sprawdzi się na letni piknik czy popołudniowy podwieczorek. 




Jedna porcja ciasta drożdżowego z cukrem:
  • 146 kcal,
  • IG 79, ŁG 17,
  • 21,7 g węglowodanów, 
  • 5,5 g tłuszczu,
  • 2,7 g białka. 
Wielkość porcji: 24 / 42 g

Składniki:
  • mąka pszenna typ 550 - 400 g,
  • mleko 1,5% - 0,75 szklanki / 187,5 ml,
  • żółtka - 4 sztuki,
  • Ksylitol / cukier - 70 g / 0,4 szklanki,
  • masło - 75 g,
  • drożdże suche - 7 g,
  • truskawki - 200 g. 
    Kruszonka:
  • mąka pszenna - 75 g 
  • Ksylitol/cukier - 50 g / 0,25 szklanki
  • masło - 50 g / 0,25 kostki
Przygotowanie:
W garnku podgrzej mleko i rozpuść w nim masło. Mleko nie może być gorące jedynie dobrze ciepłe.
Do dużej miski przesyp mąkę, dodaj mleko z masłem, wsyp cukier, drożdże i dodaj żółtka. 
Dobrze zagnieć ciasto i wyrabiaj je 5 minut. Następnie pozostaw na 1 godzinę do wyrośnięcia w ciepłym miejscu bez przeciągu. 
Średnią keksówkę smaruję masłem. Przekładam do niej ciasto i pozostawiam na 15-20 minut w ciepłym miejscu. 
Wykonaj kruszonkę, przełóż wszystkie składniki d miseczki i ucieraj je palcami aż powstaną małe grudki. 
Gdy wyrośnie na wierzchu układam truskawki, które lekko wciskam w ciasto. Posyp kruszonką (możesz ją pominąć). 
Piekę 45 minut w temperaturze 180 stopni, środkowa półka, grzałki wyłącznie góra dół (bez termoobiegu). 



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pulpety wołowe w sosie własnym

Bolognese wedłu pięciu przemian

Letnia zupa jarzynowa według pięciu przemian